Uudenmaan Vasemmistoliitto toivoo kauan valmistellun vammaispalvelulain uudistuksen saattamista maaliin tällä hallituskaudella. Lakiesityksessä on enemmän hyvää kuin huonoa. Lain piiriin tulee uusia asiakasryhmiä. Esitetyille uusille palveluille on tarvetta. Niitä ovat erityinen osallisuuden tuki, moniammatillinen tuki, valmennus, lyhytaikainen huolenpito ja tuettu päätöksenteko.
Uudessa laissa tulisi käyttää YK:n vammaissopimuksen mukaista vammaisuuden määritelmää. Vammaisuus ei katoa, kun täyttää 65 vuotta. Lakiesityksestä on poistettava ns. ikääntymisrajaus. Sen mukaan vammaispalveluihin ei ole oikeutettu, jos avun, tuen tai huolenpidon tarve johtuu pääasiassa iäkkäänä alkaneesta ja tyypillisesti iäkkäillä henkilöillä esiintyvästä sairaudesta tai yleisestä vanhuudesta johtuvasta rappeutumisesta taikka heikkoudesta. Vanhuuseläkeikäisiä ei saisi jättää päivätoiminnan ulkopuolelle.
Lakiesityksessä esiintyvät epätarkkuudet tulisi korjata. Pitäisi seurata uudistuksen vaikutuksia ihmisten perus- ja ihmisoikeuksiin ja kirjata lakiin täsmällinen seurantamekanismi mahdollisten epäkohtien havaitsemiseksi ja korjaamiseksi. Vammaispalvelupäätös pitäisi voida viedä korkeimpaan hallinto-oikeuteen asti ilman valituslupaa. Lakiin tulisi kirjata kolmea vuotta pidempi siirtymäaika. Toistaiseksi voimassa olevaa vammaispalvelupäätöstä ei pidä muuttaa, elleivät asiakkaan tarpeet tai olosuhteet sitä vaadi.
Lakiesitystä tulisi muokata asiakasmaksujen osalta. Etenkin kehitysvammaiset ihmiset ovat vaarassa joutua taloudellisesti ahtaalle. Vammaisuudesta ei saisi aiheutua ihmiselle lisäkuluja, eikä vammaispalveluihin liittyvistä kuljetuksista saisi periä maksua. Valtaosa vammaisista ihmisistä on eläkkeellä. On syytä ohjata lisää resursseja vammaispalveluihin. Invalidivähennyksen poistaminen verotuksesta tuo valtiolle joka vuosi 22 miljoonaa euroa. Lakiin pitäisi säätää työntekijäkohtainen enimmäisasiakasmäärä. Hyvinvointialueiden tulisi perustaa vammaisalan osaamiskeskuksia ja palkata lisää palveluohjaajia ja -neuvojia.
Sosiaalihuoltolakiin esitetyt muutokset parantaisivat asiakkaiden asemaa. Asiakkaalla pitäisi olla oikeus omatyöntekijään. Asiakassuunnitelman tulisi olla sitova asiakirja. Kannatamme toistaiseksi voimassaolevien päätösten suosimista, päätöksentekoprosessin nopeuttamista, sekä sitä, että asiakassuunnitelmaan on liitettävä asiakkaan ehdotus palveluiden tuottamis- ja toteuttamistavoista sekä selvitys asiakkaan elämäntilanteen ja toimintaympäristön vaikutuksesta asiakkaan toimintakykyyn.
Vammaispalvelulaista pitäisi poistaa, tiettyjä vamma- ja ikäryhmiä syrjivä, henkilökohtaisen avun voimavararajaus. Sen mukaan avustajaan on oikeus vain, jos pystyy, itsenäisesti tai tuettuna, kertomaan, millaista apua tarvitsee. Henkilökohtaisista avustajista on pulaa, jonka takia koulutusta, palkkausta ja työehtoja ja -oloja tulisi kehittää. Kannatamme työnantajamallin tarkempaa sääntelyä. Hyvä, että työnantajamallin käyttäminen vaatii tulevaisuudessa asiakkaan suostumuksen. Kannatamme myös hyvinvointialueen velvollisuutta käyttää useampaa avustamistapaa, tukea työnantajia, taata sijaisjärjestelyjen toimivuus ja sallia vammaisen henkilön läheisen toimiminen henkilökohtaisena avustajana. Ketään ei saisi pakottaa toimimaan henkilökohtaisen avustajan työnantajana, mutta se pitäisi, asuinpaikasta riippumatta, sallia jokaiselle, joka siihen pystyy ja sitä haluaa.
Vammaisen ihmisen osallistumisesta työtoimintaan tai työhönvalmennukseen tulisi jatkossakin säätää vammaispalvelulaissa. Tavoitteena tulisi olla palkkatyöhön työllistyminen. Työtoimintaan tai työhönvalmennukseen liittyvistä matkoista ei saisi periä maksua. Työosuusrahan tulisi ylittää osallistumiskulut. Pitäisi kouluttaa ja palkata lisää työhönvalmentajia sekä kriminalisoida alipalkkaus.
Kuljetuspalveluita tulisi voida käyttää koko maassa. Työnhakuun tai yrityksen perustamiseen liittyvät matkat tulisi rinnastaa työmatkoihin. Kannatamme asiakkaan oikeutta käyttää vapaa-ajan matkoissa vuosi- tai kuukausirajaa. Euro-, sekä kilometri- ja euromäärän käyttämistä pitäisi säädellä laissa tarkemmin. Auton hankintatuesta tulisi olla oma pykälänsä.
Kuntouttava varhaiskasvatus tulisi laajentaa koskemaan kaikkia sitä tarvitsevia lapsia. Koulun aamu- tai iltapäivätoiminnasta ei saisi periä maksua vammaisperheeltä. Vuoroasumistilanteessa kannatamme esteettömän asumisen tuen järjestämistä molemman vanhemman asuntoon. Vammaisen lapsen kodin ulkopuolella asumisesta ei saisi periä kohtuuttomia maksuja.