Puoluejohto

Uudenmaan Vasemmistoliiton edustajat Vasemmistoliitto rp:n johdossa:

Vasemmistoliiton 1. varapuheenjohtaja
Jussi Saramo, Vantaa

Puoluehallituksen jäsen Pia Lohikoski, Kerava

Puoluehallituksen varajäsen Tiina Ahlfors, Espoo

Puoluevaltuuston varsinaiset jäsenet
Chau Nguyen, Vantaa
Elina Nykyri, Vantaa
Antero Eerola, Vantaa
Heini Liimatainen, Järvenpää
Said Moradi, Espoo

Puoluevaltuuston varajäsenet
Pirkko Kotila, Vantaa
Mika Mäkelä, Kerava
Riika Raunisalo, Hyvinkää
Ville Karinen, Vantaa

2. yleisvarajäsen Tuomas Suihkonen, Vantaa

Mikä on Vasemmistoliiton puoluevaltuusto?

Puoluevaltuusto on puolueen ylin päättävä elin puoluekokousten välillä; vähän kuin puolueen eduskunta. Kaikilla eduskuntapuolueilla on puoluevaltuusto ja puoluehallitus. Puoluevaltuustossa tehdään kaikki puolueen tärkeimmät päätökset ja puoluehallitus panee toimeen puoluevaltuuston tekemät päätökset. Puoluevaltuusto- ja hallitus tekevät yhteistyötä.

Puoluevaltuusto valitaan puoluekokouksessa ja se toimii niiden välisen ajan. Puoluekokous järjestetään vasemmistoliitossa kolmen vuoden välein. Nykyinen vasemmistoliiton puoluevaltuusto aloitti työnsä joulukuussa 2019.

Vasemmistoliiton puoluevaltuustoon kuuluu 55 jäsentä eri puolilta Suomea. Piirien edustajia on yhteensä 50 edustajaa sekä heille varajäsenet. Lisäksi puoluekokous valitsee 5 yleisedustajaa puoluevaltuustoon sekä varajäsenet heille. Piirien piirikokouksessaan valitsemat ehdokkaat valtuutetuiksi nimetään virallisesti puoluekokouksessa. Se kuinka monta edustajaa piirillä on, riippuu piirin jäsenmäärästä. Mitä enemmän jäseniä piirissä on, sitä enemmän edustajia piiri saa puoluevaltuustoon.

Puoluevaltuusto pitää joka vuosi sääntömääräiset kevät- ja syyskokoukset, Kevätkokouksessa käsitellään edellisen vuoden toimintaa ja syyskokouksessa hyväksytään seuraavan vuoden toimintasuunnitelma ja talousarvio. Lisäksi sekä kevät- että syyskokouksessa laaditaan mahdollisesti kannanottoja ja keskustellaan ajankohtaisista asioista. Valtuusto toimii myös kokousten välisenä aikana. Valtuusto pitää tarvittaessa ylimääräisen kokouksen. Mm. ministerien valinta on tehty puoluevaltuuston ja eduskuntaryhmän yhteiskokouksessa.

Jos sinulla on kehittämisehdotuksia, voit ottaa johonkin oman piirisi puoluevaltuutetuista yhteyttä, tai voit tehdä puolueen toiminnasta aloitteen puoluehallitukselle. Voit esimerkiksi ehdottaa aihetta puolueen kannanotoksi.

Puolueen verkkosivuilla on seuraava teksti puoluevaltuustosta. ”Puoluekokousten välillä päätösvalta on puoluevaltuustolla, joka arvioi poliittista linjaa ja strategiaa. Se kokoontuu kaksi kertaa vuodessa, tekee aloitteita ja ehdotuksia ja välittää tietoa alueilleen ja puoluehallitukselle.”