Puoluejohto

Uudenmaan Vasemmistoliiton edustajat Vasemmistoliitto rp:n johdossa:

Vasemmistoliiton 1. varapuheenjohtaja
Jussi Saramo, Vantaa

Puoluehallituksen jäsen Pia Lohikoski, Kerava

Puoluehallituksen varajäsen Tiina Ahlfors, Espoo

Puoluevaltuuston varsinaiset jäsenet
Chau Nguyen, Vantaa
Elina Nykyri, Vantaa
Antero Eerola, Vantaa
Heini Liimatainen, Järvenpää
Said Moradi, Espoo

Puoluevaltuuston varajäsenet
Pirkko Kotila, Vantaa
Mika Mäkelä, Kerava
Riika Raunisalo, Hyvinkää
Ville Karinen, Vantaa

2. yleisvarajäsen Tuomas Suihkonen, Vantaa

Mikä on puoluevaltuusto?

Puoluevaltuusto on Vasemmistoliiton ylin päättävä elin puoluekokousten välillä. Puoluevaltuusto valitaan puoluekokouksessa, joka on Vasemmistoliitossa kolmen vuoden välein.

Vasemmistoliiton puoluevaltuustoon kuuluu 55 varsinaista jäsentä eri puolilta Suomea. Piirijärjestöjen esityksestä puoluevaltuustoon valitaan 50 edustajaa ja heidän varajäsenensä. Lisäksi puoluekokous valitsee puoluevaltuustoon viisi yleisjäsentä ja heidän varajäsenensä. Piirijärjestöjen edustajien määrä puoluevaltuustossa riippuu piirijärjestön jäsenmäärästä.

Puoluevaltuustolla on vuosittainen sääntömääräinen kevät- ja syyskokous. Kevätkokouksessa käsitellään edellisen vuoden toimintaa ja taloutta. Syyskokouksessa hyväksytään seuraavan vuoden toimintasuunnitelma ja talousarvio. Kokouksissa keskustellaan ajankohtaisista asioista ja otetaan kantaa asioihin. Puoluevaltuusto toimii myös kokousten välillä. Tarvittaessa puoluevaltuusto voidaan kutsua koolle ylimääräiseen kokoukseen, esimerkiksi Vasemmistoliiton ministerit valitaan puoluevaltuuston ja eduskuntaryhmän yhteiskokouksessa.

Jos sinulla on kehittämis- tai kannanottoehdotuksia puolueelle, voit ottaa yhteyttä puoluevaltuutettuihin tai tehdä itse aloitteen puoluehallitukselle.