Uudenmaan Vasemmistoliitto: VR irtisanoo – isku Hyvinkään alueen työpaikoille

Uudenmaan Vasemmisto on huolissaan VR:n irtisanomisista Hyvinkään alueella. Yhteistoiminta- eli YT-neuvotteluiden piirissä on Hyvinkään konepaja, lipunmyynti, sekä matkustajaliikenne koskien hyvinkääläistä kaukoliikennejunahenkilökuntaa sekä veturinkuljettajia.

”Perinteisenä rautatiekaupunkina Hyvinkäällä on paljon VR:n toimintaa sekä VR:n työntekijöitä. Nykyisessä taloustilanteessa YT:t koskettavat Hyvinkäätä raskaasti. Vaadimme, ettei Hyvinkää joudu kohtuuttomasti kärsimään henkilöstösaneerauksista”, toteaa Uudenmaan Vasemmiston puheenjohtaja Armi Lindell

Yhteistoimintaneuvottelujen piirissä on 2800 VR:n työntekijää, joista vähennystarve koskee jopa 570 henkilöä. Myös junavuoroja tullaan karsimaan ja useat junareitit ovat uhattuina määrärahaleikkauksien takia.

”Valtion on huolehdittava siitä, ettei pienten paikkakuntien mahdollisesti ainoita liikenneyhteyksiä lakkauteta leikkauksien takia. Raideliikenteeseen pitäisi enemmänkin investoida sen ympäristöystävällisyyden ja työllistävän vaikutuksen takia” huomauttaa Lindell. Valtion pitäisi omistajana myös puuttua VR:n epäoikeudenmukaiseen työnantajapolitiikkaan. Yhtiöllä on edessä mittava irtisanomisohjelma, jota perustellaan kustannusten leikkaamisella. Samalla yhtiön toimitusjohtaja Mikael Aro on nostanut vain parisen vuotta sitten satojen tuhansien eurojen bonuspalkkioita, joita perusteltiin yhtiön tuloksella. Aron olisikin hyvä nyt harkita palkkioiden takaisinmaksua.

Lisätietoja:

Armi Lindell