Uudenmaan Vasemmistoliitto vierastaa hallituksen vatulointia maakuntauudistuksessa

Maan hallitus käynnisti pullein purjein aluehallintouudistustyön, mutta ponnekkaan startin jälkeen tilan on vallannut prosessikaavioon kuulumaton kaaos.

Maakuntauudistuksen valmistelu on Uudellamaalla täysin pysähdyksissä pääkaupunkiseudun mahdollista erillisratkaisua odotellessa. Helsinki, Vantaa ja Espoo (sekä Kauniainen) ovat saaneet hallitukselta luvan suunnitella ikään kuin yhden uuden maakunnan – isot kaupungit jäisivät laguuniksi Uudenmaan koralliriutan sisään.

Uudenmaan Vasemmistoliitto pitää ajanhukkaamista käsittämättömänä. Muissa maakunnissa valmistelutyö on edennyt jo pitkälle, mutta maan väkirikkain ja kompleksisin alue odottaa ratkaisua, joka todennäköisesti lopulta kaatuu perustuslakiin tai taloudellisiin seikkoihin. Vuosi 2019 jolloin uuden organisaation tulisi olla käyttökelpoinen tulee yllättävän äkkiä. Piirijärjestön hallitus pelkää , että kiireen varjolla viedään tuoleja demokratian pöydistä.

Piirijärjestö pitää tärkeänä, että maakuntauudistusta suunnitellaan sote – edellä ja vaatii, että maan hallitus Hyvä Veli – järjestelmän kehittämisen sijaan keskittyisi kaikkien kansalaisten hyvinvoinnin parantamiseen.

On tärkeää, että valmistelutyö on avointa ja että kansalaiset osallistuvat keskusteluun  ja visioimiseen aktiivisesti, rohkaisee uusmaalaisia Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja ja Uudenmaan liiton hallituksen jäsen Auli Herttuainen.

Lisätietoja:
Auli Herttuainen