Uudenmaan Vasemmistoliitto vastustaa sote-palveluiden yksityistämistä

Uudenmaan Vasemmistoliitto varoittaa hallituksen ajaman sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksen sudenkuopista.
Karkkilassa kokoontunut järjestön kevätkokous katsoo, että uudistus tarkoittaa sote-palveluiden pakkoyhtiöittämistä ja pakkoyksityistämistä. Uudistuksessa yhdistyvät kepulainen maakuntabyrokratia ja kokoomuslainen usko markkinoihin. Hallituksen takiaispallolle perussuomalaisille taas käy kaikki – kuten ennenkin.

Kyse on ideologisesta valinnasta, yksityistämisestä, sillä hallitus haluaa panna julkiset ja yksityiset palvelut samalle viivalle. Lisäksi yksityisten palveluiden osuudelle asetetaan minimitaso.

Kun palveluiden tuotanto yhtiöitetään, päätöksenteko karkaa yhtiöiden hallituksiin eikä kansalaisten ääni enää kuulu. Sote-palvelut pilkotaan pieniin osiin, kukaan ei ota kokonaisvastuuta ihmisestä ja hoitoetiikka voi vaarantua. Asiakasmaksut noussevat ja sote-palveluiden kenttää avataan ylikansallisille yhtiöille, jotka voivat kätkeä voittonsa veroparatiiseihin. Jo nyt suurimmat Suomessa hoivapalveluita tarjoavat konsernit ovat ulkomaisten, veroparatiiseista käsin toimivien pääomasijoittajien omistuksessa.

Uudenmaan Vasemmistoliitto kyseenalaistaa voimakkaasti hallituksen kyvyn toimia kansalaisten hyvän elämän mahdollistajana.

– Olemme erityisen huolissamme reuna-alueiden palveluiden säilymisestä. Miten pystymme kohtuuhinnalla järjestämään palvelut niin, että alueella asuvat saavat tasavertaisesti hyviä palveluita, kysyy Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Auli Herttuainen. Kehysriihen yhteydessä maamme hallitus teki ratkaisuja aluehallinto- ja sote -uudistukseen liittyen. Uudenmaan Vasemmistoliitto ei hyväksy HUS-alueen pilkkomista ja pitää sitä vastuuttomana. Taustalla on pääkaupunkiseudun suurten kaupunkien vaatimukset. Valtapeli jatkuu muun Uudenmaan osalta eikä asukkaiden etua muista kukaan ajaa. Hallituksen esittämä erillisratkaisu heikentää ja vaikeuttaa muun Uudenmaan palveluiden tuottamista. Alue on suuri eikä yhteisten palveluiden sijoittaminen muualle kuin pääkaupunkiseudulle ole oikeastaan mahdollista.

Lisätietoja:
Auli Herttuainen