Uudenmaan Vasemmistoliitto: ”Koko työväenliike oppositioon”

Viime sunnuntain eduskuntavaalit merkitsivät selvää tappiota kummallekin työväenpuolueelle, Vasemmistoliitolle ja sosialidemokraateille. Vasemmistoliiton elvytystä korostava ja vaihtoehtoja leikkauspolitiikalle tarjoava linja ei saanut ansaitsemaansa tukea.

– Vaalitulos näyttää ohjaavan Suomen ilmapiiriä oikeistolaisempaan ja konservatiivisempaan suuntaan, jolloin vasemmistolainen oikeudenmukaisuutta ja tasavertaisuutta ajavaa politiikkaa joudutaan puolustamaan oppositiosta käsin, lauantaina Nurmijärven Perttulan kansantalolla kokoontunut Uudenmaan Vasemmistoliiton kevätpiirikokous katsoo.

– Vaalitulos näyttäisi vievän porvarihallituksen suuntaan. Se tarkoittaa kylmää kyytiä hyvinvointivaltiolle ja yhteiskunnan vähäosaisimmille. Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä on julistanut, että julkiselta sektorilta pitää vähentää roimasti työntekijöitä, Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Armi Lindell muistuttaa.

– Parasta tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa olisikin se, että koko vasemmisto siirtyisi oppositioon esittämään kokonaisvaltaista vaihtoehtoa Sipilän hallituksen politiikalle ammattiyhdistysliikkeen ja kansalaisjärjestöjen tuella.

Vaalitappiosta huolimatta Uudenmaan Vasemmistoliitolla on myös myönteisiä näkymiä. Kannatus parani niin Loviisassa kuin Keravallakin.

– Järjestö on saanut uusia jäseniä vaalikampanjan aikana ilahduttavasti ympäri Uuttamaata. Tämä luo uskoa siihen, että leikkauksia vastustavalle poliittiselle toimijalle on tilaa jatkossakin, puheenjohtaja Lindell uskoo.

– Vasemmistoliiton  uusien, vahvojen kansanedustajien näkyvyys mediassa on ilahduttavaa ja luo uskoa siihen, että vahvalla ja rohkealla esiintymisellä, vaihtoehtoja tuovalla politiikalla ja tavallisten ihmisten puolustajina, emme jää paitsioon, Lindell sanoo.

Uudenmaan Vasemmistoliitto katsoo, että nyt aktivoimalla toimintaa ja rohkaisemalla jäsenistöä voidaan saavuttaa tilanne, jossa Vasemmistoliiton kannatus kääntyy nousuun.

Ajankohtaisen poliittisen keskustelun lisäksi piirikokous päätti sääntömääräisistä asioista ja jakoi puolueen ansiomerkkejä.