Uudenmaan Vasemmistoliitto: Hallitus on sivuuttanut kaiken kritiikin – sote-esitys tuo ongelmia koko maakunnalle!

Uudenmaan Vasemmistoliiton mielestä hallitus on sivuuttanut kaiken kritiikin
Sote-esitys tuo ongelmia koko maakunnalle!

Uudenmaan Vasemmistoliitto katsoo, että hallituksen esitys sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisesta on vaarassa viedä sote-palvelut kaaokseen Uudellamaalla. Hallitus toi lopullisen sote-esityksensä eduskuntaan tämän viikon keskiviikkona.

Siinä ei ole käytännössä lainkaan huomioitu sitä tyrmäävää kritiikkiä, joita asiantuntijoilta ja esimerkiksi pääkaupunkiseudun kunnista on kuultu. Käytännössä kaikki asiantuntijat ovat varoittaneet hallitusta soten aikataulun, laajuuden ja kertarysäyksellä tapahtuvan toteutuksen tuovan isoja riskejä koko palvelutuotannolle.

Kuntaliiton tietojen mukaan kolme neljäsosaa sote-uudistuksen lausunnonantajista arvostelee hallituksen ns. valinnanvapausmallia eikä katso sen kaventavan terveyseroja. Terveyserojen kaventumiseen uskoi vain kolme prosenttia lausuntonsa antaneista.

Myös Uudellamaalla vaikutukset ovat kielteisiä. Suurilla paikkakunnilla valinnanvaraa on jo nyt, mutta pienille paikkakunnille sitä ei tule lisää. Myös Uudellamaalla on pieniä paikkakuntia, jotka ovat suurten kaupunkien palveluiden katveessa. Vasemmistoliitto kantaa huolta näistä syrjäseuduista, vaikka pääministeripuolue keskusta on ne vallanhimossaan unohtanut.

Palveluiden yksityistämisestä ja markkinoille viemisestä on tullut kokoomuksen ideologinen pakkomielle, jonka keskusta ja perussuomalaiset ovat sellaisenaan allekirjoittaneet.

Samaan aikaan hallitus on herättänyt kuolleista jo kerran haudatun hallintarekisterihankkeen, joka pahimmillaan mahdollistaa pörssilistattujen yhtiöiden omistuksen piilottamisen ulkomaille. Tämä yhdistettynä palveluiden siirtämiseen yksityisten yritysten käsiin, on vaarallinen yhdistelmä.

Korruptiolle ja suhmuroinnille avautuu kokonaan uusia mahdollisuuksia, jos virkamiehet ja poliitikot pääsevät valitsemaan yksityisiä palveluntuottajia ja samalla salaamaan mahdolliset omistuksensa yrityksissä.

Toimeentulotuen siirtäminen Kelaan oli yksi osoitus siitä, mihin hallituksen uudistukset johtavat jo pienessä mittakaavassa – saati, jos Suomen kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut siirretään uusille järjestäjille. Mikään ei viittaa siihen, että suomalainen palvelujärjestelmä olisi valmis soteen siinä laajuudessa ja aikataulussa, kuin hallitus on sitä ajamassa.

Sote-uudistus on ennennäkemätön historiallinen hanke, joka ravistelee syvästi koko suomalaista hyvinvointivaltiota. Siksi Uudenmaan Vasemmistoliitto kysyy, pitäisikö ennen sen toteuttamista järjestää uudet eduskuntavaalit.

Lisätietoja: Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Antero Eerola, puh. 040 323 0176.