Uudenmaan Vasemmistoliitto arvostelee hallituksen kasvupalvelu-uudistusta: Työttömillä ryhdytään tekemään bisnestä!

Uudenmaan Vasemmistoliitto
Kevätpiirikokous 22.4.2017
Vantaan kaupungintalo

Uudenmaan Vasemmistoliitto arvostelee hallituksen kasvupalvelu-uudistusta:
Työttömillä ryhdytään tekemään bisnestä!

Uudenmaan Vasemmistoliitto vaatii, että hallitus pysäyttää lakihankkeen aluekehityksestä ja niin sanotuista kasvupalveluista. Sen osana pääkaupunkiseudun kunnat – Helsinki, Vantaa, Espoo ja Kauniainen – perustavat oman erillisen kasvupalveluiden kuntayhtymän.

Kyseessä on pääministeri Juha Sipilän oikeistohallituksen uusi, ideologinen hyökkäys julkisia palveluita vastaan, Vantaalla viikonloppuna kokoontunut Uudenmaan Vasemmistoliiton kevätpiirikokous katsoo.

Läpi mennessään laki siirtäisi kaikki yrittäjä- ja työllisyyspalvelut markkinoille. Samalla valtion ja kuntien oma palvelutuotanto käytännössä kiellettäisiin paitsi tilanteessa, jossa markkinoilla ei ole tarpeeksi yksityisiä yhtiöitä niitä hoitamaan. Jopa työllisyyspalveluita tarjoavien järjestöjen pitää valita yhtiömuoto, jos ne haluavat jatkaa palveluiden tarjoamista.

Vasemmistoliiton mielestä hallituksen ajama sote-uudistus on Suomen historian suurin yksityistämishanke. Sen sisään on leivottu pakko yhtiöittää ihmisten terveyteen ja sosiaalisen hyvinvointiin liittyvät julkiset palvelut. Julkinen sektori säilyy kuitenkin toimijoiden joukossa.

Kasvupalvelu-uudistus menee vielä pidemmälle. Siinä kaikki palvelut annettaisiin yksityisten yritysten hoidettavaksi. Julkinen palveluntuotanto suljettaisiin kokonaan pois. Tämä rajoittaisi valitsemisen vapautta, vaikka hallitus perustelee uudistusta juuri valinnanvapaudella.

Piirijärjestön mielestä pääkaupunkiseudun työllisyys- ja yrittäjäpalveluissa vetovastuun pitää olla kunnilla. Ratkaisu on niiden voimavarojen, rahoituksen ja yhteistyön lisääminen – ei kaiken vastuun siirtäminen yksityiselle bisnekselle.

Lisätietoja: Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Antero Eerola, puh. 040 323 0176