Uudenmaan Vasemmistoliiton syyspiirikokous (22.11.2015): Kunnilta lisää tukea HSL:lle

Uudenmaan Vasemmistoliitto
Syyspiirikokous 22.11.2015
Jokela-talo, Tuusula

Kunnilta lisää tukea HSL:lle

Uudenmaan Vasemmistoliitto pitää kohtuuttomina Helsingin seudun liikenteen kaavailema korotuksia matkalippujen hintoihin.

HSL on ilmoittanut, että se aikoo nostaa lippujen hintoja ensi vuonna lähdes viidellä prosentilla. Eniten kallistuisi seudun kertalippu, tasan kymmenen prosenttia viidestä eurosta 5,5 euroon. Kuntayhtymä perustelee korotuksia lähes sataan miljoonaan euroon nousevilla liikenneinfrahankkeilla, kuten Kehäradalla, ensi elokuussa avattavalla Länsimetrolla, metrovarikon laajennuksella ja kulunvalvontalaitteistolla.

Uudenmaan Vasemmistoliitto pitää hankkeita tarpeellisina julkisen liikenteen palvelutason ja kilpailukyvyn kannalta. Infran nopea maksattaminen matkustajilla on kuitenkin väärin. Se on omiaan myös vähentämään joukkoliikenteen houkuttelevuutta matkustusmuotona.

HSL:n olisi syytä harkita päätöstä uudelleen. Lisäksi pääkaupunkiseudun kuntien on syytä lisätä tukeaan HSL:lle, sillä nykyisin joukkoliikenneinvestoinneista puolet maksaa HSL ja puolet kunta, jonka alueelle investointi tulee.

Uudenmaan Vasemmistoliitto vastustaa myös suunnitelmia joukkoliikenteen lisääntyvästä kilpailuttamisesta HSL:n alueella.

Lisätietoja: Uudenmaan Vasemmistoliiton 1. varapuheenjohtaja Antero Eerola, puh. 040 323 0176