Uudenmaan Vasemmistoliiton syyskokous 22.11.2015 ilmastopolitiikasta

Uudenmaan Vasemmistoliitto
Syyspiirikokous 22.11.2015
Jokela-talo, Tuusula

Uudenmaan Vasemmistoliitto edellyttää Suomen pyrkivän globaalin ilmastopolitiikan suunnanmuutokseen YK:n ilmastokonferenssissa.

Pariisissa järjestetään YK:n 21. ilmastokonferenssi 30.11.-11.12.2015. Vaikka ilmastokonferensseja on pidetty vuosittain jo kahdenkymmenen vuoden ajan, globaalit kasvihuonekaasupäästöt ovat kasvaneet rajusti jatkuvasti. Pelkkä YK-konferenssin pitäminen ei siis ole mikään tae edistyksestä.
Tavoiteesta maksimissaan kahden asteen globaaliksi lämpötilan nousuksi vuoden 1990 tasosta vuoteen 2050 on sovittu. Nykyinen kehitys ei kuitenkaan vie kohti tuota tavoitetta.
Kärjistyvä ilmastonmuutos on uhka monelle lajille kauniilla planeetallamme, mukaanlukien omalle lajillemme. Ilmastonmuutos on jo nyt syynä äärimmäisten sääilmiöiden, kuten epätavallisten rajujen kuivuuskausien, tulvien ja myrskyjen lisääntymiseen maailmassa. Merenpinnan nousu uhkaa monia valtioita ja suurkaupunkeja.
Päästöjen kasvu toistuvista konferensseista huolimatta johtuu käyttöön otetun keinovalikoiman puuttellisuudesta. Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen edellyttää sitovia kieltoja fossiilisten energiayhtiöiden julkiselle tukemiselle, yhteisiä sitovia päätöksiä uusituvan energian tukemiseksi ja hiiliveroja sekä hiilitulleja. Näiden päätösten rikkomiselle pitää myös päättää sopivista, tarpeeksi kovista rangaistuksista. Se on täysin mahdollista, onhan erinäisten kansainvälisten kauppasopimustenkin rikkomisesta päätetty rankaisukeinoja. Myös uusiutuvan energian potentiaali uutena teollisuutena pitää tiedostaa ja sitä on tuettava. Muun muassa Suomessa cleantechin liikevaihto on olut 25,8 miljardia. Uusiutuvalla energialla voi myös korvata mm. tuontituotteena tuotua öljyä paikallisessa energiatuotannossa, jolloin varallisuus pysyy paikallisella tasolla.

Uudenmaan Vasemmistoliitto katsoo välttämättömäksi, että Suomen edustajat Pariisin YK:n ilmastokonferenssissa ajavat peräänantamattomasti näitä tehokkaita keinoja ilmastonmuutoksen pahimpien vaikutusten välttämiseksi.