Pakotekierre vie umpikujaan

Uudenmaan Vasemmistoliitto:
”Pakotekierre vie umpikujaan”

Uudenmaan Vasemmistoliiton mielestä lännen ja Venäjän välinen pakotteiden kierre kärjistää edelleen vaarallisella tavalla suurvaltojen vastakkainasettelua. Samalla sen vaikutukset siirtyvät pian suoraan jo Suomen kansantalouden ja suomalaisten palkansaajien maksettavaksi.

– Elintarvikeviennin katkeaminen Venäjälle tarkoittaa alan mukaan noin 430 miljoonan euron menetyksiä Suomen viennille. Tällä voi pahimmillaan olla dramaattisia työllisyysvaikutuksia. Näin suomalaiset elintarviketyöntekijät pannaan etulinjaan maksamaan suurvaltojen välistä vastakkainasettelua, johon heillä ei ole osaa eikä arpaa, Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Antero Eerola sanoo.

– Suomen pitäisikin valmistautua hakemaan korvauksia EU:lta viennin menetyksistä.

– Molemminpuolinen pakotepolitiikka on viemässä Ukrainan kriisiä yhä syvemmälle umpikujaan. On erittäin epätodennäköistä, että Venäjän toimintaan voidaan vaikuttaa pakotteilla. Vielä vähemmän Venäjä pystyy vaikuttamaan EU:n politiikkaan rankaisemalla omia kansalaisiaan ja estämällä heiltä suomalaisten juustojen syömisen.

Uudenmaan Vasemmistoliitto kiinnittää huomiota myös kansainvälisen politiikan kaksinaismoraaliin.

– Voi kysyä, miksi veristä sotaa siviilejä vastaan käyvälle Israelille ei edes suunniteltu pakotteita? Muun muassa asekauppa Israelin kanssa jatkuu Suomenkin osalta täysin häiriöttä.

– Keskinäisellä syyttelyllä ei voi syntyä ulospääsyä kriisistä. Ainoa vaihtoehto on tulitauko, sotatoimien lopettaminen ja neuvottelupöytään istuminen. Venäjän on lopetettava Itä-Ukrainan separistien aseistaminen ja tukeminen, samalla lännen on vaikutettava Ukrainan hallitukseen, että se lopettaa sisällissodan omassa maassaan.

– Nykyisessä tilanteessa kärsijöinä ovat tavalliset, konfliktiin syyttömät ihmiset Ukrainassa ja pakotteiden laajenemisen kautta Venäjällä ja EU-maissa, Eerola sanoo.

Lisätietoja: Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Antero Eerola, puh 040 323 0176