”Nyt on vastakkainasettelun aika” – Uudenmaan Vasemmistoliitto kehottaa kaikkia mukaan ammattiliittojen mielenilmaisuun

Uudenmaan Vasemmistoliitto kehottaa kaikkia palkansaajia, työttömiä, eläkeläisiä, opiskelijoita ja lapsiperheitä osallistumaan perjantaina ammattiliittojen hallituksen vastaiseen mielenilmaukseen.

Juha Sipilän (kesk.) porvarihallituksen julkistamilla työehtojen ja palkkojen heikennyksillä murennetaan merkittävästi työllään elävien suomalaisten toimeentuloa.

Samalla hallitus heikentää ostovoimaa. Tämä ei voi olla hyväksi kotimarkkinoiden kysynnästä riippuvaiselle taloudelle. Toisaalta se ei paranna Suomen kustannuskilpailukykyä. Vai hyötyvätkö suomalaiset vientiyritykset siitä, että kaupan kassat, poliisit ja sairaanhoitajat saavat sunnuntaisin pienempää palkkaa?

Erityisesti palkkaehtojen heikennykset iskevät naisvaltaisiin ja matalapalkkaisiin julkisen sektorin ja palvelualojen työntekijöihin, joilla oleellinen osa säällisestä palkasta muodostuu juuri erilaisista lisistä. Lisät ovat korvausta epäsäännöllistä ja hankalista työajoista.

Suomalaiset eivät ole enää samassa veneessä. Hallitus on muuttamassa venettä kaleeriksi, jossa palkansaajat soutavat ja hallitus lyö rumpua. Samalla hallitus kaataa koko työmarkkinapöydän, vaikka juuri yhdessä sopiminen on ollut Suomen vahvuus vaikeina aikoina.

Hallitus on tilannut vastakkainasettelua ja sitä se nyt saa. Uudenmaan Vasemmistoliiton mielestä työntekijöiden ei pidä kääntää toista poskea seuraavaa iskua varten.

Palkansaajien kohdalla omaksumansa sanelulinjan lisäksi hallitus leikkaa eläkeläisten, lapsiperheiden ja työttömien toimeentuloa. Siksi kaikkien leikkurin alle joutuvien suomalaisten on syytä nyt mennä kaduille ja osoittaa vastalauseensa hallituksen politiikalle.

Myös Suomen yrittäjien pitäisi olla mukana samassa rintamassa. Vaikka työntekijöistä aiheutuvat kustannukset ehkä putoavat, myös ihmisten ostovoima supistuu. Tämä vaikuttaa suoraan yrittäjien tuloihin.

Vasemmistoliitto puolustaa yhdessä ammattiyhdistysliikkeen kanssa suomalaista työtä, sen tekijöitä ja kotimarkkinayrittäjiä hallituksen aloittamaa polkumyyntiä vastaan.

Lisätietoja:

Armi Lindell