HSL heikentää lähijunien palvelutasoa

Uudenmaan Vasemmistoliitto:
HSL heikentää lähijunien palvelutasoa

Uudenmaan Vasemmistoliitto pitää huonona Helsingin seudun liikenteen (HSL) päätöstä lopettaa lipunmyynti seudun lähijunissa. Järjestön mielestä junissa pitää jatkossakin olla mahdollisuus ostaa lippu konduktööriltä.

– Päätöksen seurauksena junien palvelutaso laskee ja matkustajien turvallisuus saattaa tulevaisuudessa heikentyä, Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja, Vantaan kaupunginvaltuutettu Antero Eerola sanoo.

HSL vakuuttelee, että päätös ei vaikuta työntekijöiden määrään.

– Ratkaisun myötä merkittävä osa konduktöörien työnkuvasta kuitenkin katoaa, jolloin heidät on helppo myöhemmin ottaa junista kokonaan pois. Tilalle voisi helposti tuoda yksityisen vartiointiliikkeen, Eerola epäilee.

HSL:n hallitus on lisäksi päättänyt, että matkakortteja ei voi enää tulevaisuudessa ladata VR:n lippuautomaateissa tai lipunmyynnissä. Päätöksen taustalla on HSL:n vuonna 2016 voimaan astuva lippujärjestelmän uudistus. Vastineeksi HSL lupaa lisätä omia myyntipisteitään ja ottaa käyttöön mobiililipun koko alueella. Kuntayhtymä hakee näin säästöjä siirtymällä tulevaisuudessa kokonaan omiin lipunmyyntikanaviin.

– Jo nyt on tiedossa, että VR käy yt-neuvotteluita lukuisten asemien lakkauttamisesta. Esimerkiksi Keravan, Kirkkonummen ja Espoon asemilla myydään pääosin HSL-lippuja. HSL:n päätös käyttää jatkossa vain omia myyntikanavia, saattaa johtaa näiden asemien hiljenemiseen lopullisesti. Tällä olisi puolestaan merkittävät kielteiset vaikutukset koko junaliikenneverkkoon pääkaupunkiseudulla.

HSL aikoo myös kilpailuttaa lähiliikenteen vuodesta 2018 lähtien.

– Nyt HSL näyttää ottaneen päätöksen pohjaksi tason, jossa henkilöstön määrää vähennetään samalla, kun palvelutasoa ja matkustamoturvallisuutta heikennetään. Pääkaupunkiseudun kuntien pitäisikin vaikuttaa siihen, että HSL pohtisi päätöstään uudelleen, Antero Eerola sanoo.

Lisätietoja: Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Antero Eerola 040 323 0176