Mika Mäkelä Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtajaksi, Antero Eerola ja Mari Rummukainen varapuheenjohtajiksi

Uudenmaan Vasemmistoliiton syyskokous järjestettiin Järvenpäässä Louhelan Setlementtiyhdistyksen tiloissa. Kokouksessa käsiteltiin vuoden 2020 toimintasuunnitelma ja talousarvio ja valittiin piirijärjestölle puheenjohtajisto ja hallitus. Kokouksessa valittiin myös piirijärjestön ehdokkaat Vasemmistoliiton puoluevaltuuston jäseniksi, jotka valitaan marraskuussa puoluekokouksessa Kuopiossa.

Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtajaksi valittiin keravalainen Mika Mäkelä. Mäkelä työskentelee ammattiliitto Prossa sopimusalavastaavana.

”Vasemmistoliiton hallitusvastuu antaa Vasemmistolle entistä paremman mahdollisuuden vaikuttaa Suomen tulevaisuuteen. Uudenmaan piirijärjestö tulee tekemään entistä vahvempaa vaikuttamistyötä Uudellamaalla tekemällä avauksia ja kannanottoja tärkeisiin kysymyksiin. Erityisesti piirijärjestöllemme on tärkeää löytää kansainvaltainen sote-erityisratkaisu Uudellemaalle”, Mika Mäkelä toteaa.

Varapuheenjohtajaksi valittiin aiemmin piirijärjestön puheenjohtajana toiminut kaupunginvaltuutettu ja toimittaja Antero Eerola Vantaalta sekä Aalto-yliopistossa suunnittelijana toimiva Mari Rummukainen Espoosta.

Piirihallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin:

Hanna Catani, Tuusula
Eino Huotari, Karkkila
Said Moradi, Espoo
Waltteri Nummelin, Hyvinkää
Elina Nykyri, Vantaa
Mika Korpela, Järvenpää
Mari Manninen, Vantaa
Mikko Nieminen, Porvoo
Nuutti Ruotsalainen, Lohja
Liisa Tamminen, Mäntsälä
Leena Tuomisto, Nurmijärvi

Varajäseniksi valittiin:

Tuija Kinnunen, Espoo
Juhani Kouhia, Hyvinkää
Vappu Miinalainen, Lohja
Keijo Pouttu, Nurmijärvi
Tuomo Tiitinen, Kirkkonummi

Puoluekokoukselle esitetään puoluevaltuuston jäseniksi Uudeltamaalta:

Varsinaisiksi jäseniksi:

Chau Nguyen, Vantaa
Elina Nykyri, Vantaa
Antero Eerola, Vantaa
Heini Liimatainen, Järvenpää
Said Moradi, Espoo

Varajäseniksi:

Pirkko Kotila, Vantaa
Mika Mäkelä, Kerava
Riika Raunisalo, Hyvinkää
Hanna Kähkönen, Porvoo
Tuomas Suihkonen, Vantaa

Piirihallitus tukee omia ehdokkaitaan Vasemmistoliiton puoluehallitukseen, joka valitaan marraskuussa puoluekokouksessa. Toistaiseksi ehdokkuudestaan ovat ilmoittaneet Tiina Ahlfors Espoosta, Antero Eerola Vantaalta, Pia Lohikoski Keravalta ja Minttu Sillanpää Vantaalta.

Uudenmaan Vasemmistoliitto tukee maakunnan erillisratkaisua

Piirikokous otti kantaa myös Uudenmaan erillisratkaisun puolesta sote-uudistusta koskien.

Uudenmaan Vasemmistoliitto tukee Uudenmaan erillisratkaisua, ehdolla että sen on linjassa hallitusohjelmassa määriteltyjen sote-tavoitteiden kanssa.

Piirijärjestö katsoo, että Uusimaa on järkevä jakaa peruspalveluiden tuotannossa 4-5 tuotantoalueeseen. Oleellista on turvata yhdenvertaiset palvelut asuinpaikasta riippumatta. Hyvin toimivaa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriä HUS:ia ei pidä pilkkoa.

Maakunnan hallinnon tulee perustua suoralla vaalilla valittuihin elimiin ja verotusoikeuteen.

”Keskiöön on asetettava kansalaiset, jotka käyttävät palveluita ja myös maksavat ne veroissaan. Palveluille on turvattava riittävät resurssit ja riittävä määrä ammattitaitoisia työntekijöitä”, Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Antero Eerola sanoo.

Erillisratkaisu tulee tehdä keskitetysti, jotta nykyisestä kuntakohtaisen palvelujärjestelmän aiheuttamasta asukkaiden eriarvoisuudesta päästään eroon. Perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon integraatio erikoissairaanhoidon kanssa on koko sote-uudistuksen ydin.

Lisätietoja:

Antero Eerola
puheenjohtaja 31.12.2019 asti

Mika Mäkelä
puheenjohtaja 1.1.2020 alkaen

Kuvassa Mari Rummukainen (vpj), Mika Mäkelä (pj) ja Antero Eerola (vpj)