Uudenmaan Vasemmistoliitto vaatii oikeita työllisyystoimia – ”Hallituksen on peruttava työttömien aktiivimalli ykkönen ja kakkonen”

Uudenmaan vasemmiston hallitus ja jäsenyhdistysten puheenjohtajat olivat koolla 16.6. aurinkoisessa Fiskarsissa. Kokouksessa tehtiin seuraava kannanotto:

Uudenmaan Vasemmistoliitto tyrmää hallituksen aikeet työttömyysturvan niin sanotusta aktiivimalli kakkosesta. Mediatietojen mukaan Juha Sipilän hallitus aikoo kohdistaa työttömien ihmisten toimeentuloon taas uuden leikkurin.

– Hallitus elää oudossa harhamaailmassa, joka lähtee siitä, että työttömyys johtuu työttömien laiskuudesta. Työttömyyden taustalla on kuitenkin se, ettei avoimia työpaikkoja ole. Tai työttömillä ei ole tarpeellista osaamista niihin töihin, joita on tarjolla, Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja, Vantaan kaupunginvaltuutettu Antero Eerola sanoo.

Nyt kaavailtu aktiivimalli kakkonen pakottaisi työttömän hakemaan vähintään neljää työpaikkaa kuukaudessa. Suunnitelmien mukaan ensimmäisestä rikkeestä tulisi varoitus. Toisesta rikkeestä tulisi työttömyysturvan katkaiseva karenssi. Mikäli rikkeet toistuisivat, rangaistuksen pitenevät.

-Jo nyt voimassa oleva niin sanottu aktiivimalli on nakertanut työttömien ihmisten toimeentuloa. Sadatkaan työhakemukset eivät pelasta leikkauksilta. Työllisyysvaikutuksia ei ole näkynyt, Eerola huomauttaa.

Työ- ja elinkeinoministeriön tuoreimman työllisyyskatsauksen mukaan Suomessa on 254 600 työtöntä työnhakijaa. Uudellamaallakin heitä on päälle 70 000. Kun päälle lasketaan lomautetut sekä lyhennetyllä työviikolla, työllisyystoimenpiteissä tai esimerkiksi kuntouttavassa työtoiminnassa olevat, on laaja työttömyys vajaat 400 000 henkeä. Samalla työ- ja elinkeinotoimistoissa oli avoinna noin 121 000 työpaikkaa.

Uudenmaan Vasemmistoliitto katsoo hallituksen analyysi on täysin väärä. Siksi johtopäätökset ovat vääriä. Työntekijöiden halveksiminen on avointa.

– Tähän osastoon kuuluu myös työttömyysturvan heikentäminen nuorilla ja alle 20 hengen yrityksissä. Hallituspuolueissa sitä on perusteltu tarpeella päästä työpaikoilla eroon sakon uusijoista, ”hankalista tyypeistä” ja ”ilmapiirin myrkyttäjistä”. Hallituksessa ilmeisesti kokee, että suomalaiset työpaikat ovat täynnä tällaista väkeä. Entä mitä pitäisi työnantajille, jotka myrkyttävät ilmapiiriä, Eerola kysyy.

Vasemmistoliiton mielestä työllisyyttä ei edistetä heikentämällä työtä vailla olevien ihmisten toimeentuloa. Tarvitaan voimakasta työllisyyspolitiikkaa, palkkatuen käyttöä, työvoimapoliittista koulutusta ja panostuksia ihmisten osaamisen vahvistamiseen.

Lisätietoja: Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja, Vantaan kaupunginvaltuutettu Antero Eerola puh. 040 323 0176