Uudenmaan Vasemmistoliitto vaatii: ”Aktiivimallin kaataminen ja hoitajamitoitus toteutettava ensimmäisenä”

Uudenmaan Vasemmisto piti perinteisen piirihallituksen ja osastojen puheenjohtajien yhteiskokouksen Helsingin Ruoholahdessa. Paikalla olivat myös vastavalitut kansanedustajat Pia Lohikoski ja Jussi Saramo.

Kokous otti kantaa myös uuden hallitusohjelman toteuttamiseen:

Uudenmaan Vasemmistoliitto vaatii:
”Aktiivimallin kaataminen ja hoitajamitoitus toteutettava ensimmäisenä”

Uudenmaan Vasemmistoliitto on tyytyväinen pääministeri Antti Rinteen punavihreään kansanrintamahalliukseen. Sen pohja ja ohjelma mahdollistavat politiikan kurssin korjaamisen kohti suunta, joka oli Vasemmistoliiton tavoite eduskuntavaaleissa. Tästä kertoo se suuri yksimielisyys, jolla puolueen jäsenet tukivat jäsenäänestyksessä puolueen osallistumista hallitukseen.

– Ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin hallitus hylkää julkisten menojen leikkauksiin ja pienituloisiin kohdistuvaan talouskuriin perustuvan politiikan. Hyvinvointivaltion alasajosta ja purkamisesta nyt siirrytty rakentamisen puolelle, Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Antero Eerola sanoo.

Piirijärjestön mielestä työttömiä kurittavan aktiivimallin kumoaminen ja vanhustenhoidon hoitajamitoituksen nostaminen kuuluvat hallituksen kiireisimpiin asioihin.

– Vasemmistoliittolainen sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen on julkisuudessa linjannut, että aktiivimalli kumotaan mahdollisimman pian. Askelmerkit tähän pitäisi saada valmiiksi jo syksyllä, kun hallitus valmistelee ensimmäistä budjettiaan, Eerola esittää.

Rinteen hallituksen uskottavuus mitataan kuitenkin sillä, kuinka nopeasti ja tehokkaasti se pureutuu vanhustenhoidon ongelmiin. Vähintään 0,7 suuruinen hoitajamitoitus pitää säätää lakiin mahdollisimman nopeasti. Eri asia on, ettei sen vaatimia tuhansia uusia hoitajia välttämättä saada palkattua kovin nopeasti.

Siksi lainsäädännön pitää olla kunnossa pikaisesti, jotta hoitajien työllistäminen vanhustenhoitoon ja – hoivaan saadaan liikkeelle.

Uuden hallituksen politiikan vastustajat ovat jo aktiivisesti liikkeellä. Oikeisto-oppositiota säestävä osa valtamediaa on tuominnut hallituksen epäonnistuneeksi jo ennen kuin se on aloittanut työnsä. Eduskunnassa Rinteen hallituksen talouspolitiikkaa on jo kutsuttu ”hiekalle rakennetuksi” ja ”äärivasemmistolaiseksi ihmiskokeeksi”.

– Arvostelussa on kumma epäjohdonmukaisuus. Yhtäältä hallitus tuhlaa liikaa hyvinvointimenoihin, mutta samalla hallituspuolueet pettävät lupauksiaan panostamalla niihin lian vähän. Tällaiset puheet osoittavat, että opposition eväspaperit ovat tyhjää täynnä jo ennen niitä on edes avattu, Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja toteaa.

Lisätietoja: Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja, Vantaan kaupunginvaltuutettu Antero Eerola, puh. 040 3230176

Uudenmaan Vasemmisto piti perinteisen kesäkokouksensa Helsingin Ruoholahdessa 15.6.
Ylärivi vasemmalta oikealle: Tuomo Tiitinen, Kirkkonummi, Antero Honkasalo, Siuntio, Juhani Kouhia, Hyvinkää ja Waltteri Nummelin, Hyvinkää.
Keskirivi vasemmalta oikealle: Mika Mäkelä, Kerava, Eeva-Maria Grekula, Raasepori, Birgitta Gran, Inkoo, Ville Uusivuori, Espoo, Hannu Järvinen, Mäntsälä.
Alarivi vasemmalta oikealle: Hannu Toikkanen: Nurmijärvi, Leena Tuomisto, Nurmijärvi, Antero Eerola, Vantaa, Pia Lohikoski, Kerava, Tuija Kinnunen, Espoo, Elina Nykyri, Vantaa, Teemu Ilván, Inkoo.