Uudenmaan Vasemmistoliitto tukee pääkaupunkiseudun sote-kapinaa

Uudenmaan Vasemmistoliitto antaa tukensa pääkaupunkiseudun kunnissa syntyneelle kapinalle Juha Sipilän hallituksen sote- ja maakuntauudistusta vastaan.

– Hallituksen ajama maakuntamalli on vahingollinen koko Uudellemaalle. Se leikkaa satoja miljoonia palveluista ja luo Suomeen muotopuolen, 1,7 miljoonan asukkaan epätehokkaan jättiläisen, Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja, Vantaan kaupunginvaltuutettu Antero Eerola sanoo.

Piirijärjestö huomauttaa, että Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat kaikki selvästi suurempia kuin ylivoimainen osa tulevista maakunnista. Miksi ne eivät voi silloin yhä järjestää palveluita omille asukkailleen? Miksi pitäisi särkeä sellaista. joka puutteistaan huolimatta pääosin toimii?

– Uudistuksen tärkein tavoite on muuttaa julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut alustaksi yksityisille voitoille. Veronmaksajien pohjaton tasku avataan yksityisille sairaus- ja sosiaalijäteille. Se ei paranna palveluita eikä alenna kustannuksia, päinvastoin, Eerola toteaa.

Sinällään maakuntahallinto käy Vasemmistoliitolle. Alueiden erilaisuus pitää kuitenkin silloin ottaa huomioon. Se mikä toimii Kainuussa, ei toimi Uudellamaalla ja toisin päin.

Lisäksi maakunnilla pitää olla verotusoikeus. Hallituksen mallissa maakunnat olisivat valtion tiukassa talutusnuorassa. Jos rahat loppuvat kesken vuoden, ei olisi muuta mahdollisuutta kuin nostaa asiakasmaksuja tai leikata palveluita.

Helsingin kaupunginvaltuusto tyrmäsi hallituksen hankkeen selkein numeroin ylimääräisessä kokouksessaan huhtikuun alussa.

– Soten puolelle jäivät vain pari keskustalaista ja auton takakontissa hallitukseen takertuneiden sinisten puheenjohtaja. Oleellista oli, että yksimielisesti vastaan olivat myös kaikki kokoomuksen valtuutetut, vaikka kaksi sen ryhmässä ollutta kansanedustajaa olivat ilmeisen taktisista syistä poissa äänestyksestä, Eerola arvioi.

Myös Uudenmaan liiton valtuusto asettui maaliskuun puolivälissä murskaluvuin vastustamaan hallituksen mallia. Lisää painetta syntyy, kun Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten valtuustot pitävät vielä yhteisen kapinakokouksen toukokuun 15. päivä.

– Näin hallituksen sote-uudistuksen murskajaiset jatkuvat. Jos koko homma kaatuu, se menee oikeaan suuntaan, Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Antero Eerola linjaa.

Lisätietoja: Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu Antero Eerola puh. 040 323 0176