Uudenmaan Vasemmistoliitto: Puolueen pidettävä hallitusneuvotteluissa kiinni tavoitteistaan

Uudenmaan Vasemmistoliitto tukee Vasemmistoliiton osallistumista hallitusneuvotteluihin. Vaalivoittajana puolueen velvollisuus on olla muuttamassa Suomen suuntaa hallituksesta käsin. Politiikan suunnan kääntäminen oli viesti, jolle äänestäjät antoivat tukensa ja johon Vasemmistoliiton vaalivoitto perustui.

Hallitustunnustelija Antti Rinne on valinnut pohjan, jossa mukana ovat SDP:n ja Vasemmistoliiton lisäksi keskusta, vihreät ja Ruotsalainen kansanpuolue. Uusi punavihreä kansanrintama mahdollistaa myös Vasemmistoliiton tavoitteiden eteenpäin viemisen.

Uudenmaan Vasemmistoliiton mielestä hallitustunnustelija Rinne toimi rohkeasti ja ryhdikkäästi ohjatessaan kokoomuksen ja perussuomalaiset oppositioon. Yhteiskuntaa eriarvoistavien ja hajottavien voimien synkän valtakauden jälkeen tarvitaan isoja peruskorjauksia. Porvarihallituksen rauniot on siivottava ja käynnistettävä hyvinvointivaltion jälleenrakennus.

Vasemmistoliiton poliittisia päämääriä ei silti pidä uhrata hallituspohjalle. Puolueen on pidettävä tiukasti kiinni ennen vaaleja asettamistaan tavoitteista. Vaikka monipuoluehallituksen ohjelmat perustuvat aina eri kantojen yhteensovittamiseen, hallitusohjelmassa on oltava selvä vasemmiston kädenjälki. Hallituksen ohjelma on ministerisalkkuja tärkeämpi kysymys.

Uuden hallituksen pitää perua edellisellä tehtyjä leikkauksia koulutukseen ja matalimpaan sosiaaliturvaan, rakennettava reilujen pelisääntöjen työelämää, tehtävä nykyistä huomattavasti kunnianhimoisempaa, mutta sosiaalisesti oikeudenmukaista ilmastopolitiikkaa, todettava Suomen ulkopolitiikan perustuvan sotilaalliseen liittoutumattomuuteen sekä verotettava suuria yrityksiä ja pääomatuloja nykyistä ankarammin.

Vasemmistoliitolla pitää olla myös valmiutta kävellä neuvotteluista ulos, jos se ei saa riittävässä määrin tavoitteitaan läpi hallitusohjelmassa. Tärkeää puolueen sisäisen demokratian kannalta onkin, että hallitukseen osallistuminen alistetaan neuvoa antavaan jäsenäänestykseen

Lisätietoja: Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Antero Eerola puh. 040 323 0176