Uudenmaan Vasemmistoliitto kuului kuntavaalien voittajiin – Hallituksen sote-aikeet ovat vahingollisia maakunnalle

Uudenmaan Vasemmistoliitto kuului kuntavaalien voittajiin
Hallituksen sote-aikeet ovat vahingollisia maakunnalle!

Uudenmaan Vasemmistoliitto katsoo kuntavaalien olevan selvä näpäytys maan hallitukselle ja hallituspuolueille. Vaikka kokoomus nousi valtakunnallisesti vaalien suurimmaksi puolueeksi, se menetti kannatustaan vuoden 2012 kuntavaaleista. Samalla perussuomalaiset romahtivat ja keskusta ylsi historialliseen heikkoon kuntatulokseen.

Vasemmistoliitto sitä vastoin eteni paitsi valtakunnallisesti, myös Uudellamaalla. Puolueella on maakunnassa nyt 55 valtuustopaikkaa, kun niitä ennen vaaleja oli 53. Edellisiin kuntavaaleihin verrattuna puolueen kannatus kasvoi 0,6 prosenttiyksikköä ja äänestäjiä oli noin 4 000 enemmän.

Paikkamäärä kasvoi Espoossa, Vantaalla, Karkkilassa, Keravalla, Tuusulassa ja Nurmijärvellä. Samalla on huomattava, että joissain kunnissa valtuustojen kokoa oli supistettu. Eduskuntavaaleja ajatellen enteilee hyvää, että lisäpaikat irtosivat nimenomaan piirin suurimmissa kaupungeissa Espoossa ja Vantaalla.

Uudenmaan Vasemmistoliiton mielestä vaalitulos tarkoittaa kritiikkiä hallituksen sote-uudistukselle. Se tarkoittaa paitsi jättimäistä julkisten palveluiden yksityistämistä, myös tulonsiirtoa pois Uudeltamaalta.

Valtiovarainministeriön maaliskuussa julkistamat tuoreet luvut kertovat, että sote-uudistuksen rahan jaossa ovat Pohjois-Pohjanmaa, Päijät- ja Kanta-Häme sekä Pohjois-Karjala. Ei liene pelkkää sattumaa, että ne ovat maakuntauudistuksen kannalta keskeisten ministereiden kotimaakuntia. Uusimaa on samalla uudistuksen suuri häviäjä.

Uudenmaan Vasemmistoliitto edellyttää, että maakunnan tarpeet otetaan nykyistä paremmin huomioon sote-uudistuksen rahan jaossa.

Lisätietoja: Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Antero Eerola 040 323 0176