Uudenmaan Vasemmistoliitto: Hallituskriisillä vaikutuksia myös Uudellamaalla

Piirihallitus
17.6.2017

Hallituskriisillä vaikutuksia myös Uudellamaalla
”Perussuomalaiset revittiin kahtia sote-yksityistämisen pelastamiseksi”

Suomessa nähtiin tällä viikolla ennen näkemätön hallituskriisin alku, kun pääministeri Juha Sipilä ja valtiovarainministeri Petteri Orpo ilmoittivat kieltäytyvänsä yhteistyöstä Perussuomalaisten uuden puheenjohtajan Jussi Halla-ahon kanssa.

Uudenmaan Vasemmistoliitto huomauttaa, että Perussuomalaisten eduskuntaryhmän kahtia repimisellä Sipilän oikeistohallitus kuitenkin pelastettiin. Vanha puheenjohtaja Timo Soini hajotti mieluummin oman puolueensa kuin hallituksen, samalla Sipilän ja Orpon puheet arvoista ja ihmisyyden kunnioittamista näyttäytyivät lähinnä valtapoliittiseksi peliksi, jonka tarkoitus oli varmistaa hallituksen jatko.

Sinällään selkeä irtisanoutuminen rasismilla ratsastavasta politiikasta oli oikein, mutta miksi se tapahtui vasta nyt, vaikka Halla-aho kannattajineen oli kiinteä osa Perussuomalaisia vuosien ajan? Aikaisemmin heidän tukensa oli kelvannut Sipilälle ja Orpolle. Uudenmaan Vasemmistoliiton mielestä herääkin kysymys, oliko kyse periaatteista vai imagohaitan torjumisesta.

Hallitus on määrittänyt keskeiseksi hankkeekseen sote- ja maakuntauudistuksen. Kyseessä on historiallinen suomalaisen hyvinvointivaltion yksityistäminen, joka on kerännyt asiantuntijoilta ja asianosaisilta käytännössä vain arvostelua. Ongelmat liittyvät uudistuksen sisältöön ja sen perustuslainmukaisuuteen. Viimeksi Suomen kuuden suurimman kaupungin johtajat – joukossa myös kokoomuslaisia – tuomitsivat selvin sanoin sote-hankkeen.

Perussuomalaiset piti hajottaa, jotta tämä yksityistämisprojekti voidaan pelastaa. Jatkossa Soinin eduskuntaryhmä joutuu mukautumaan kaikkiin keskustan ja kokoomuksen vaatimuksiin, sillä se ei voi enää uhata oppositioon menolla.

Toiseksi suurimman hallituspuolueen repeämisellä on myös alueellisia ja paikallisia vaikutuksia. Useissa Uudenmaan kunnissa perussuomalaisten valtuustoryhmät ovat jakautuneet.

Lisätietoja:
Antero Eerola