Uudenmaan Vasemmistoliitto avaa pelin: Li Andersson jatkoon Vasemmistoliiton johdossa

Uudenmaan Vasemmistoliitto esittää turkulaista kansanedustajaa, opetusministeri Li Anderssonia jatkoon Vasemmistoliiton puheenjohtajana.

– Anderssonin johdolla Vasemmistoliitto on saanut selkeän voiton kunnallisvaaleissa 2017 ja eduskuntavaaleissa 2019. Eduskuntavaalien menestyksen jälkeen puolue sai vahvat asemat punavihreään kansanrintamahallitukseen. Tällä linjalla on hyvä jatkaa, Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja, Vantaan kaupunginvaltuutettu Antero Eerola sanoo.

Uudenmaan Vasemmistoliiton mielestä Anderssonin työ puolueen puheenjohtajana on kuitenkin kesken. Myös hallituskausi on vasta alussa. Siksi on luonnollista, että hän jatkaisi puolueen vetäjänä myös seuraavan puoluekokouskauden.

– Vasemmistoliitto lupasi eduskuntavaaleissa olla muuttamassa Suomeen suuntaa. Tätä lupausta olemme nyt täyttämässä osallistumalla hallitukseen, Eerola katsoo

– Puolueen politiikka ei kuitenkaan voi olla yhtä kuin hallitusohjelma. Myös hallitusvastuussa Vasemmistoliitolla pitää olla omia avauksia, aloitteita ja oma poliittinen linja. Li Anderssonin toiminta puheenjohtajana osoittaa, että hän jakaa tämän käsityksen ja on valmis toimimaan sen puolesta.

Uudenmaan Vasemmistoliiton mielestä puolueen pitää jatkossakin olla laaja kansanliike. Hallitusvastuu ja politiikan nopeatempoisuus eivät saa johtaa siihen, että puolueen asioista päättää pieni piiri samalla, kun kenttäväen tehtävä on vain tukea johtoa ja pyörittää käytännön asioita.

– Uskomme, että Li Andersson on oikea puheenjohtaja ymmärtämään myös tämän. Andersson nauttiikin puolueväen laajaa tukea. Hän on aina ollut jäsenten ja kannattajien intohimoinen innostaja, joka on aina ollut kenttäväen käytettävissä. Mediakasvona ja puhujana hän on todellinen 2 000 – luvun työväenliikkeen johtaja, digiajan agitaattori, Eerola kuvaa.

Uudenmaan Vasemmistoliitto korostaa samalla, että puoluejohto on kokonaisuus. Siihen tarvitaan myös uusia voimia.

Lisätietoja: Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja, Vantaan kaupunginvaltuutettu Antero Eerola puh. 040 323 0176