Uudenmaan Vasemmistoliiton syyspiirikokous: Sosiaali- ja terveydenhuollon on oltava julkisen sektorin vastuulla

KANNANOTTO

Julkisuudessa ollut Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurtotapaus osoitti mitä tapahtuu, kun yksityinen voitontavoittelu pääsee suureen rooliin terveydenhuollon järjestämisessä. Tällöin ei välitetä tietoturvasta vaan mahdollisimman suuren tuloksen tekemisestä ja se johtaa kansalaisten turvallisuuden heikkenemiseen.

Tietoturvan laiminlyönti Vastaamon tapauksessa johti ihmisten terveystietojen joutumiseen rikollisiin käsiin. Tällainen on tulevaisuudessa estettävä tehokkaalla lainsäädännöllä ja valvonnalla. Julkisen vallan tulee turvata ihmisten oikeus tietoturvalliseen asiointiin terveydenhuollon palveluissa. Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteita uudistettaessa julkisen sektorilla tulee olla keskeinen rooli.

“Demokraattinen valvonta on erittäin tärkeää uudistuksia tehtäessä. Muussa tapauksessa on suuri vaara, että nyt nähtyjä tapauksia tulee lisää tulevaisuudessa”, korostaa syyspiirikokouksessa puheenjohtajaksi jatkokaudelle valittu Mika Mäkelä.

Uudenmaan Vasemmistoliitto kannattaa julkisen sektorin vahvaa roolia terveydenhuollossa. Yksityisen sektorin yrityksillä pitäisi olla vain tarkoin rajattu roolinsa, jotteivat myöskään julkisen sektorin ja kansalaisten varat valu esimerkiksi veroparatiisiyhtiölle.

Lisätiedot: Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Mika Mäkelä, p. 050 592 5177, mika760 [at] hotmail [dot] com

Uudenmaan Vasemmistoliitto kokoontui 14.11.2020 sääntömääräiseen syyspiirikokoukseen Porvoossa. Kokouksessa hyväksyttiin toimintasuunnitelma ja talousarvio sekä valittiin piirihallitus vuodelle 2021. Lue kokoustiedote ja katso henkilövalinnat täällä.