Uudenmaan Vasemmisto kehottaa allekirjoittamaan kansalaisaloitteen aktiivimallin kaatamiseksi

Uudenmaan Vasemmistoliitto kehottaa
allekirjoittamaan kansalaisaloitteen aktiivimallin kaatamiseksi

Uudenmaan Vasemmistoliitto kehottaa kaikkia suomalaisia allekirjoittamaan kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on kumota Juha Sipilän (kesk.) hallituksen läpiajama laki niin sanotusta työttömyysturvan aktiivimallista.

Laki tarkoittaa, että varsinkin pitkäaikaistyöttömiä ollaan nyt patistamassa töihin, joita ei ole tai työllisyystoimiin, joita valtiovalta ei haluta järjestää. Uhkana on toimeentulon heikentäminen työttömyyskorvauksia alentamalla. Tämän lisäksi hallitus suunnittelee työministeri Jari Lindströmin (sin.) mukaan työttömyyskorvauksen poistamista kokonaan kahden kuukauden ajaksi, jos työtön ei täytä usein lähes mahdottomia työllistymisen kriteerejä.

Lailla työttömiä ihmisiä ryhdytään rankaisemaan vain siitä, että he ovat työttömiä. Työllistyminen ei kuitenkaan ole kiinni työnhakijasta itsestään vaan työllistämispäätöksen tekee aina työnantaja. Siksi on väärin rangaista työnhakijaa leikkaamalla hänen toimeentuloaan.

Sama koskee työllisyystoimia. Niitä ei yksinkertaisesti ole tarjolla joka puolella Suomea. Näin työttömiä rangaistaan siitä, että viranomaisilla ei ole riittävästi voimavaroja.

Hallituksen aktiivimallin taustalla on harhakuva siitä, että työttömyys johtuu lähinnä työttömien liian vähäisistä työhaluista. Väärä analyysi tarkoittaa vääriä johtopäätöksiä.

Suomessa on työ- ja elinkeinoministeriön viimeisimmän työllisyyskatsauksen (joulukuu 2017) mukaan 271 300 työtöntä työnhakijaa. Avoimia työpaikkoja oli 37 500. Uudellamaalla työttömiä työnhakijoita oli samaan aikaan hiukan päälle 76 000 ja avoimia työpaikkoja 12 700.

Joko hallitus on väärässä tai se tietää, mihin on kätketty satoja tuhansia piilotyöpaikkoja, joita työttömät eivät laiskuuttaan ole halunneet hakeneet.

Uudenmaan Vasemmistoliiton mielestä hallituksen toteuttaman työttömyysturvan leikkuri pitää purkaa. Siihen tarvitaan nyt kansalaisyhteiskunnan voimaa. Siksi kaikkien työllisyydestä huolestuneiden suomalaisten on syytä allekirjoittaa ajankohtainen kansalaisaloite.

Helpoimmin se tapahtuu kansalaisaloite (piste) fi – verkkosivuilla: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2730