”Tärkein tehtävä on kaataa Sipilän hallituksen linja” Uudenmaan Vasemmistoliitto nimesi uusia eduskuntavaaliehdokkaita

Uudenmaan Vasemmistoliitto on vahvistanut uusia ehdokkaita kevään 2019 eduskuntavaaleihin. Piirihallitus asetti ehdolle seuraavat henkilöt:

* valtiotieteen opiskelija, tilastohaastattelija Hanna Catani, 34, Tuusula

* rekrytoija, kunnanvaltuutettu Tiina Koivalo, 56, Nurmijärvi

* lähihoitaja, pääluottamusmies, kaupunginvaltuutettu Mimmi Launiala, 41, Järvenpää

* järjestö- ja koulutuspäällikkö, puoluevaltuuston puheenjohtaja, Keravan kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Pia Lohikoski, 41, Kerava

* toimittaja, kansalaisaktivisti Mikko Nieminen, 58, Porvoo

* lukion rehtori, oppimistutkija, varavaltuutettu Mika-Erik Walls, 53, Espoo

* Rakennusliiton II puheenjohtaja Kyösti Suokas, 60, Helsinki

Uudenmaan Vasemmistoliitolla on näin koossa 27 ehdokasta ensi kevään vaaleihin. Kaikkiaan vaalipiiristä valitaan 36 kansanedustajaa, mikä on myös ehdokasmäärän katto. Piirijärjestö asettaa lisää ehdokkaita syksyn mittaan.

Uudenmaan Vasemmistoliitto korostaa, että tärkein tehtävä eduskuntavaaleissa on kaataa Juha Sipilän oikeistohallituksen linja. Sen pohjalla on ollut leikkaaminen, julkisen omaisuuden yksityistäminen, työttömien kurittaminen ja voimakas vastakkainasettelu ammattiyhdistysliikkeen kanssa.

– Hanke irtisanomissuojan murentamisesta oli viimeinen osoitus siitä, miten hallitus on tahtonut väkisin hakea yhteenottoa järjestäytyneiden palkansaajien kanssa. Ammattiyhdistysliikkeen työtaistelutoimet pakottivat hallituksen kuitenkin perääntymään. Seuraavaksi sen politiikalle pitää saada kokoonaisvaltainen loppu eduskuntavaalien kautta, Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja, Vantaan kaupunginvaltuutettu Antero Eerola sanoo.

– Hallituksen leikkaukset sosiaaliturvaan, eläkkeisiin ja koulutukseen pitää perua. Työttömien aktiivimalli ja julkisten palveluiden yksityistämistä tarkoittava sote-hanke pitää haudata. Suomalaiset tarvitsevat toimeentuloa, työtä ja turvattuja työsuhteita. Näillä teemoilla Vasemmistoliitto on liikkeellä ensi kevään eduskuntavaaleissa.

Piirijärjestö toteaa, että vain Vasemmistoliiton riittävän vahva kannatus takaa sen, että suunta Suomessa muuttuu. Puolue on nyt hyvässä nosteessa. Mielipidemittaukset lupaavat puolueelle ainakin kahta, mahdollisesti kolmea kansanedustajapaikkaa Uudenmaalla.

– Menestys vaaleissa ei silti ole valmiiksi katettu. Se vaatii kovaa vaalityötä ja hyvää ehdokasasettelua. Olemme saamassa kokoon hyvän ja monipuolisen ehdokasjoukkueen, jolla on kaikki edellytykset tuntuvaan vaalivoittoon, Eerola sanoo.

Lisätietoja: Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Antero Eerola puh. 040 323 0176