Uudenmaan Vasemmistoliitto tukee ammattiliittojen työnseisausta: ”Irtisanomissuojan heikentäminen on peruttava”

Uudenmaan Vasemmistoliitto tukee ammattiliittojen tälle viikolle julistamaa työnseisausta. Sen kohteena ovat Juha Sipilän hallituksen aikeet suomalaisen irtisanomissuojan murentamiseksi pienissä yrityksissä. Uudenmaan Vasemmistoliitto katsoo, että hallituksen on syytä perua esitys. Julkisen sektorin ansioita leikannut ns. kilpailukykysopimuksen yhteydessä luvattiin, ettei työntekijöiden asemaan tule muita heikennyksiä.

Hallitus perustelee esitystään työllistämiskynnyksen madaltamisella. Samalla hallituksen omat paperit ja kaksi sen tilaamaa selvitystä osoittavat, että työllisyysvaikutuksia ei ole tai ne ovat vähintäänkin epävarmoja. Johtopäätös on, että rekrytoinnit voivat lisääntyä, mutta niin myös irtisanomiset. Lopputuloksena ovat vain entistä epävarmemmat työsuhteet pienissä yrityksissä.

– Irtisanomissuojan heikentämisessä ei olekaan enää kysymys työllisyydestä vaan siitä, että hallitus haluaa näin lyödä hansikkaalla ay-liikettä kasvoihin. Kyse on vaaliaseesta. Hallitus on valinnutkin hyvin omituisen luokkataisteluasennon ennen ensi eduskuntavaaleja, Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Antero Eerola arvioi.

Hänen mukaansa hallituksen tällä viikolla tekemät muutokset esitykseen eivät muuta perusasetelmaa mihinkään. Työntekijät eri kokoisissa yrityksissä asetetaan eriarvoiseen asemaan.

Uudenmaan Vasemmistoliitto muistuttaa, että työntekijöiden irtisanominen Suomessa on jo nyt helppoa ja työnantajille edullista verrattuna muihin Euroopan maihin. Tämä koskee niin tuotannollis-taloudellisia kuin henkilökohtaisia syitä. Lisäksi hallitus on jo pidentänyt uusien työsuhteiden koeaikaa kuuteen kuukauteen. Sen pitäisi riittää toteamaan se, pystyykö työntekijä hoitamaan tehtävänsä.

Ay-liikkeen vastatoimet ovat saaneet Suomen Yrittäjät vaatimaan poliittisten lakkojen rajoittamista. Lisäksi hallituspuolueissa väitetään, ettei ay-väki kunnioita demokratiaa.

– Tällaisilla kannanotoilla yrittäjäjärjestöt pelaavat itseään ulos kaikista työmarkkinapöydistä. Lisäksi oikeistossa unohdetaan, että demokratiaan kuuluu myös järjestäytyneiden työntekijöiden oikeus vahtia, ajaa ja puolustaa omia etujaan.

Lisätietoja: Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Antero Eerola puh. 040 3230176