Ikäihmisten ja vammaisten kunnioitus on palautettava – Voittojen tekeminen sote-palveluilla pitää katkaista

Uudenmaan Vasemmistoliitto katsoo, että kunnioitus ikäihmisiä kohtaan on romahtanut suomalaisessa yhteiskunnassa. Tästä kertoo jo viikkoja jatkunut kohu yksityisen vanhustenhoidon ympärillä.

Vanhustenhoidon ongelmien taustalla ovat yksityinen bisnes ja pääomasijoittajien ahneus. Syntyy kestämätön yhtälö, kun kunnat hakevat palveluiden ulkoistamisella säästöjä ja yksityinen hoivabisnes maksimaalisia tuottoja. Se tarkoittaa yhä vähemmän hoitajia ja jatkuvasti huonompaa hoitoa.

Samat ongelmat ovat tulleet esiin vammaispalveluissa ja varhaiskasvatuksessa. Suomessa myös lastensuojelusta ja huostaanotoista on tehty liiketoimintaa, jonka harjoittajat ovat saaneet miljoonien eurojen pääomatuloja.

– Kun yksityinen yritys tuottaa julkisen palvelun, taloon astuu uusi kylmä ja kova isäntä. Sen nimi on sijoitetun pääoman tuotto. Voittojen tekeminen ei sovi julkisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin tai päivähoitoon, Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja, Vantaan kaupunginvaltuutettu Antero Eerola linjaa.

Uudenmaan Vasemmistoliitto muistuttaa, että hallituksen ajaman sote – uudistuksen ytimessä ovat kaikkien palveluiden avaaminen markkinoille sekä kustannusleikkuri.

– Jos hallituksen sote – hanke menee läpi, vanhus- ja vammaishoitoskandaaleja saadaan varmasti lisää. Siksi päällimmäisin asia on kaataa sote. Samalla vanhustenhoitoon ja vammaispalveluihin on saatava sitova hoitajamitoitus ja tiukka valvonta. Hoivayhtiöiden johtajien rikosoikeudellinen vastuu pitää selvittää, voitonjako omistajille keskeyttää ja ylimääräiset voitot otettava yhteisösakoilla pois. Myös johtajien liiketoimintakieltoa pitää harkita.

Uudenmaan Vasemmistoliiton mielestä ensi eduskuntakaudelle tarvitaan kansallinen vanhuspoliittinen ja kansallinen vammaispoliittinen ohjelma, jotka perustuvat julkiseen palvelutuotantoon ja riittävään rahoitukseen. Samalla hoitoalan työntekijöiden arvostus ja jaksaminen on varmistettava. Se tarkoittaa myös nykyistä parempaa palkkausta.

Lisätietoja: Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Antero Eerola puh. 040 323 0176