Antero Eerola Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtajaksi

”Kuntavaaleista suurprotesti hallitusta vastaan”
Antero Eerola Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtajaksi

Vantaalainen kaupunginvaltuutettu Antero Eerola valittiin Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtajaksi Raaseporissa pidetyssä järjestön kokouksessa. Hän voitti vastaehdokkaansa, järvenpääläisen Ari Alapartasen äänin 35 – 27. Kolmas ehdokas, pitkän linjan kunnanvaltuutettu Hannu Toikkanen Nurmijärveltä putosi kisasta ensimmäisellä kierroksella.

Eerola on toiminut kaksi vuotta Uudenmaan Vasemmistoliiton varapuheenjohtajana. Lisäksi hän on Vantaalla Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja. Ammatiltaan Eerola on toimittaja.

Hänen mielestään keskeinen haaste on politiikan palauttaminen järjestötyöhön. Hänen mukaansa myös vaalit pitää nähdä osana laajempaa poliittista kampanjointia yhteiskunnan muuttamiseksi. Ensimmäinen erä ensi vuonna ovat kevään kuntavaalit.

– Tulevien kuntavaalien ytimessä pitää olla kamppailu julkisten palveluiden puolesta sitä vastaan, että ihmisten terveydellä, vanhusten ja vammaisten hoivalla, lastensuojelulla tai päivähoidolla tehdään yhä enemmän bisnestä ja aliverotettuja voittoja, Eerola sanoo.

– Vaalit onkin käännettävä laajaksi protestiksi nykyistä oikeistohallitusta ja sen rajusti eriarvoistavaa ja koulutusvihamielistä politiikkaa kohtaan.

Uudenmaan Vasemmistoliiton ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Ari Alapartanen Järvenpäästä ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Saara Reiman Lohjalta.

Lisäksi piirijärjestön hallitukseen valittiin Rita Alarinta (Espoo), Katja Etolin (Karkkila), Jukka Järvenpää (Espoo), Sanna Kerminen (Järvenpää), Ulla Kommonen (Vihti), Juhani Kouhia (Hyvinkää) Ari Martinaho (Vantaa), Kari Salonen (Kerava), Tuomo Tiitinen (Kirkkonummi) ja Leena Tuomisto (Nurmijärvi)

Piirihallituksen varajäseniksi valittiin sisääntulojärjestyksessä Arja Saunamäki (Vantaa), Teemu Tuiskula (Karkkila), Mirka Kavonius (Espoo), Hannu Toikkanen (Nurmijärvi) ja Auri Niskanen (Vihti).

Lisäksi piirikokous hyväksyi kaksi kannanottoa, jossa kannetaan huolta kuntademokratiasta sekä vaaditaan VR:ää palauttamaan lähiliikenneyhteydet Karjaalle. Kannanotot löytyvät ohesta.

Lisätietoja: Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Auli Herttuainen puh. 040 1530150 ja Antero Eerola puheenjohtaja 1.1.2017 alkaen puh. 040 323 0176