Antero Eerola jatkoon Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtajana: ”Pääministeriksi Antti Rinne, valtiovarainministeriksi Li Andersson”

Uudenmaan Vasemmistoliitto haluaa punavihreän hallituksen vuonna 2019 ja hiilineutraaliuden vuonna 2030

Toimittaja ja kaupunginvaltuutettu Antero Eerola valittiin selvin numeroin jatkoon Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtajaksi. Vantaalainen Eerola voitti vastaehdokkaansa, espoolaisen tuntiopettaja Mari Rummukaisen äänin 53-16 Espoon Opinmäen koululla pidetyssä piirikokouksessa. Eerola on ollut Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja vuodesta 2017.

Hänen mukaansa Vasemmistoliiton suurin ponnistus Uudellamaalla ovat nyt eduskuntavaalit. Niissä pitää katkaista SipilänOrponSoinin hallituksen linja, joka on perustunut vaalilupausten pettämiseen. Ytimessä ovat olleet leikkaaminen, köyhimpien aseman heikentäminen, julkisten palveluiden repiminen auki markkinoille ja palkansaajien aseman heikentäminen. Nyt on aika toisenlaiselle politiikalle.

– Suomi tarvitsee seuraavien vaalien jälkeen hallituksen, jossa yhdistyy punainen ja vihreä. Se on myös mielipidemittausten mukaan suomalaisten suosikki hallituspohjaksi. Silloin olisi johdonmukaista, että seuraavan hallituksen pääministeri on Antti Rinne, valtiovarainministeri Li Andersson ja ulkoministeri mahdollisesti Pekka Haavisto. Samalla kokoomuksen, perussuomalaisten ja sinisten on aika siirtyä jäähylle, Eerola sanoi puheessaan piirikokoukselle.

Eerolan mukaan Rinteen pääministeriyden kannattaminen ei ole kehotus äänestää SDP:tä.

– Vain Vasemmistoliiton riittävän suuri vaalivoitto takaa sen, että myös demarien politiikka pysyy tarpeeksi vasemmalla. SDP:llä on selvästi houkutus lähteä kokoomuksen kanssa marjaan. Vasemmistoliiton ei pidä lähteä demarien roiskeläpäksi ja tuulensuojaksi yhteishallitukseen kokoomuksen kanssa. Sellaisesta on huonoja kokemuksia, Eerola muistuttaa.

Uudenmaan Vasemmistoliitto teki myös muita henkilövalintoja. Piirijärjestön ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin köyhyystutkija Eeva-Maria Grekula Raaseporista ja sopimusalavastaava Mika Mäkelä Keravalta. Grekula on myös eduskuntavaaliehdokas.

Lisäksi piirihallituksen jäseniksi valittiin seuraavat henkilöt:

Jukka Järvenpää, Espoo
Mika Korpela, Järvenpää
Jouni Lindén, Lohja
Mari Rummukainen, Espoo (eduskuntavaaliehdokas)
Tuomo Tiitinen, Kirkkonummi
Liisa Tamminen, Mäntsälä
Leena Tuomisto, Nurmijärvi
Lauri Vihervä, Hyvinkää (eduskuntavaaliehdokas)
Liisa Tilander, Vantaa
Elina Nykyri, Vantaa (eduskuntavaaliehdokas)
Jarkko Ilonen, Karkkila (eduskuntavaaliehdokas)
Mikko Nieminen, Porvoo (eduskuntavaaliehdokas)
Tuija Kinnunen, Espoo
Teemu Leino, Vihti

Varajäseniksi valittiin:
Teemu Tuiskula, Karkkila
Kari Salonen, Kerava
Martti Paavilainen, Vantaa
Juhani Kouhia, Hyvinkää
Hannu Toikkanen, Nurmijärvi

Uudenmaan Vasemmistoliiton ehdokasasettelu eduskuntavaaleihin on lähes valmis. Kaikkiaan koossa on 31 vahvistettua ja julkistettua ehdokasta. Piirijärjestö asettaa täyden 36 nimen listan. Tällä hetkellä tiedossa olevat ehdokkaat löytyvät täältä:

Uudenmaan Vasemmiston eduskuntavaaliehdokkaat 2019

Lisäksi piirikokous hyväksyi seuraavan kannanoton:

Suomen tulee saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä

Uudenmaan Vasemmistoliitto edellyttää, että ilmastonmuutospaneelin huoli otetaan vakavasti vuoden 2030 tavoitteiden kannalta.

Kansainvälinen ilmastonmuutospaneeli (IPCC) antoi tänä syksynä uusimman suosituksensa. Tieteellinen yksimielisyys tässä YK:n alaisessa organisaatiossa edellyttää, että hiilineutraalius tulee kehittyneissä teollisuusmaissa saavuttaa vuoteen 2030 mennessä. Vain tällä tavoin on mahdollista rajoittaa maailmanlaajuisen keskilämpötilan nousu alle 1,5 asteen.

Nykyisen oikeistohallituksen metsäpolitiikka ei tunnusta tutkijoiden piirissä vallitsevaa kansainvälistä ilmastokonsensusta.

Suunniteltu hakkuiden lisääminen ja avohakkuiden jatkaminen uhkaavat vähentää rajusti hiilinieluja vuoteen 2030 mennessä. Jatkuvalla kasvatuksella avohakkuiden sijaan tuotetaan enemmän hyvälaatuista tukkipuuta, jota käytetään rakentamiseen, huonekalu- ja puusepänteollisuuteen ja muihin pitkäikäisiin puutuotteisiin hiilinielua näin vahvistaen.

Lisätietoja: Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja, Vantaan kaupunginvaltuutettu Antero Eerola puh. 040 323 0176