Muistiinpanoja kokouksista

Piirihallituksen ja puheenjohtajien kesäkokous Vantaan Kuusijärvellä Uudenmaan Vasemmistoliitto kokoontui lauantaina  14.6. 2014Vantaan Kuusijärvelle pitämään kesäistä yhteiskokousta paikallisyhdistysten puheenjohtajien kanssa. Kevään poliittinen karttamme muuttui hallitustien päätyttyä. Sitä käsitteli piirin puheenjohtaja Antero Eerola kokouksen avauspuheessaan sekä analysoi EU – vaaleja järjestötyön kannalta. Ehdokasnäkökulman vaalityön pohdintaan toi puoluevaltuuston varapuheenjohtaja, EU – ehdokas Pia Lohikoski Keravalta. Kokousväki suunnitteli maakunnan kesäjuhlaa, joka pidetään Espoossa, Jupperin Yhteistuvalla. Juhla järjestetään 16.8. ja samalla juhlistetaan järjestömme elinkaaren merkkipäiviä. Kokous asetti toimikunnan juhlajärjestelyitä koordinoimaan. Tehtävään valittiin Henrik Fagerström Lohjalta, Pia Lohikoski Keravalta, Anu Nevanlinna Sipoosta sekä Antti Saarinen Espoosta. Kokous päätti, että Uudenmaan Vasemmistoliiton syyskokous pidetään Loviisassa lauantaina 15.11.2014 klo 10 – 16 Kokouksessa otettiin kantaa Helsingin Seudun liikenteen (HSL) päätöksestä lopettaa lipunmyynti lähijunissa. Piirijärjestö on huolissaan asiakaspalvelusta, matkustamoturvallisuudesta sekä ihmettelee esimerkiksi, miten lipunmyynti tapahtuu lähijunissa HSL – alueen ulkopuolisiin kuntiin matkustaville. Kokous asetti kolme uutta Eduskuntavaaliehdokasta: toimittaja Antero Eerolan, Vantaalta, pääluottamusmies Jari Jääskeläisen, Vantaalta, kansanedustaja Kari Uotilan, Espoosta. Uudenmaan Vasemmistolla on nyt vahvistettuna kaiken kaikkiaan 12 ehdokasta.         Kevätkokouksessa 2014 asetettiin eduskuntavaaliehdokkaita ja suunniteltiin maakuntajuhlaa Aurinkoinen Lohja tarjosi hyvät puitteet Uudenmaan Vasemmistoliiton kevätkokoukselle. Kaupunginjohtaja Simo Juva tervehti kokousväkeä Lohjanseudun eläkeläisten kuoron esityksen jälkeen. Piirikokouksessa keskusteltiin niin Euroopan nykyhetkestä kuin tulevaisuudestakin. Eurovaaliehdokkaat Petri Pekkola (nro 144) Kotkasta, Pia Lohikoski (nro 139) sekä Jussi Saramo (nro 145) sekä kokousta johtanut Antero Eerola (nro 135) kertoivat kukin oman sytykkeensä ehdokkuuteen sekä tavoitteensa europarlamentaarikkona. Kokous teki kaksi ajankohtaista kannanottoa. Toinen tarttuu niin lohjalaiseen kuin yleiseen ongelmaan muuallakin Uudellamaalla – eli vuokra-asunto-ongelmaan. Kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen rakentaminen on ollut pysähdyksissä parikymmentä vuotta ja nyt on korkea aika uudistaa osin rapistunutta asuntokantaa. Toisessa kannanotossa peräänkuulutetaan eurooppalaista vastuuta ihmisestä, solidaarisuutta sekä luvataan ja vaaditaan linjamuutosta nykyiselle EU –politiikalle. Piirikokous vahvisti myös ensimmäiset eduskuntavaaliehdokkaansa. Yhdeksän ehdokasta tulevat eri puolilta vaalipiiriä kattavasti piirin ikä- ja sukupuolirakennetta. Espoolainen mielenterveys-ja päihdetyöntekijä/psykoterapeutti Tiina Ahlfors (38v), konduktööri Aromaa Juuso(27v) Hyvinkäältä, huoltamotyöntekijä/Kulttuurintuottaja Oula Hyrske Järvenpäästä, ekonomisti/kauppatieteen tohtori  Erkki Laukkanen (58) Mäntsälästä, sairaanhoitaja/psykoterapeutti Armi Lindell (34)  Loviisasta ovat kukin toista kertaa ehdolla. Ensikertalaisia ovat Teatterin toiminnajohtaja/kulttuurintuottaja Birgit Aittakumpu (40) Lohjalta, myyntiassistentti/agrologi Riika Raunisalo (35) Hyvinkäältä, kirkkonummelainen  sähköasentajaMiika Uotinen (26) sekä lääkäri/filosofian tohtori Jaana Wessman (40) Espoosta. Uudenmaan piirihallitus on tehnyt alustavaa suunnitelmaa 16.8.2014 järjestettävästä maakuntajuhlasta. Paikkana olisi pian purettava Jupperin Yhteistupa Espoon Jupperissa. Kokouksessa espoolainen puuhamies Antti Saarinen kutsui kaikki mukaan suunnittelemaan yhteistä, perinteistä kesäjuhlaa. Ideoita ja talkooapua, kertomuksia aiemmista vastaavanlaisista juhlista kootaan tietoa sähköpostiin: jupperin [dot] kesajuhla [at] gmail [dot] com sekä FB –sivustolle ”Jupperin kesäjuhlat 2014”

Uudenmaan Vasemmistoliitto 26.4.2014 Eurovaaleissa päätetään Suomen tulevaisuudesta Toukokuun EU-vaalit ovat ehkä tärkeämmät kuin koskaan Suomen EU-jäsenyyden aikana. Europarlamentti on saanut merkittävästi lisää valtaa samalla, kun edelleen jatkuvan eurokriisin hoito ja seuraukset ovat herättäneet laajaa tyytymättömyyttä EU-maiden kansalaisissa. Uudellamaalla ehdokkaina ovat Antero Eerola Vantaalta (135), Pia Lohikoski Keravalta (139),Jussi Saramo Vantaalta (145) ja Kari Uotila Espoosta (149).   Erityisesti kriisimaissa talouskuri- ja leikkauspolitiikan seuraukset ovat johtaneet sosiaaliseen katastrofiin. Myös kriisin maksajamaissa EU:n talouskuri on merkinnyt leikkauspolitiikkaa ja kansallisen talouspoliittisen päätösvallan kaventamista. Eurovaaleissa erityisesti oikeisto tarjoaa lisää markkinoiden vapauksia ja lisää EU:ta markkinoiden ja EU:n aiheuttamiin ongelmiin. Samalla ihmisten tyytymättömyys on huolestuttavalla tavalla kanavoitumassa äärioikeistoon. Kehitys on nähtävissä niin Suomessa kuin monessa muussakin Euroopan maassa. Vasemmisto on todellinen vaihtoehto niin markkinoiden vapauksia ajavalle talouskuripolitiikalle kuin vierasvihaa lietsovalle äärioikeistollekin. Vasemmisto on lähtökohdiltaan kansainvälinen ja solidaarinen. Euroopan ongelmat eivät ratkea syyttelemällä maahanmuuttajia tai vain lisäämällä markkinoiden vapauksia. Vuosia kestäneen oikeistovallan aikana ongelmat ovat vain pahentuneet. Euroopan Unionin ja Euroopan maiden ongelmat ratkaistaan politiikalla ja poliittisin keinoin. Euroopan Parlamenttiin tarvitaan sellaiset poliittiset voimasuhteet, jossa Vasemmisto on vahva. Eurooppalaisten mielipidemittausten valossa on täysin mahdollista, että vasemmisto nousee EU-parlamentin kolmanneksi suurimmaksi ryhmäksi.   Lisätietoja   Antero Eerola Uudenmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja 0403230176